Viime aikoina on muun muassa lehtien mielipidepalstoilla puhuttu paljon kurssimuotoisen lukion haasteista. Minulla ei ole kokemusta muunlaisesta lukiomallista, mutta itse ajattelen kurssimuotoisen lukion olevan käytännöllinen ja mahdollisuuksia antavana. Helsingin Sanomien mielipidepalstalla on esitetty väitteitä nuorten uupumisesta tiivistahtisten kurssien takia ja opintojen suunnittelemisen vaikeudesta. Esimerkiksi Matti Koistinen (HS mielipide 20.5.) ehdottaa, että oppilaat valitsisivat jo yläasteella aineryhmät, joita haluavat lukiossa opiskella yksittäisten kurssien sijaan. Samaan aikaan lukiouudistuksen tavoitteena on lisätä valinnanvapautta lukioissa. Ristiriitaista, eikö?

Kurssimuotoinen lukio antaa nuorelle mahdollisuuden päättää paitsi opiskeltavista aineista, myös eri kurssien ajankohdista, kurssien määrästä jakson aikana ja mahdollisesti opettajista. Opiskelija voi saada järjestettyä kurssinsa niin, ettei samaan jaksoon osu yhtä aikaa kaikista työläimpiä kursseja. Hän voi vaikuttaa kurssiensa määrään sen mukaan, kuinka paljon kokee jaksavansa yhden jakson aikana. Eri kurssit teettävät erilaisilla oppijoilla eri määrän työtä. Jollekin ei ole ongelma ottaa samaan jaksoon kolmea matikan kurssia, kun toinen on tuskissaan yhdenkin kanssa, mutta opiskelee mielellään montaa kieltä yhtä aikaa. Kurssivalinnat mahdollistavat joustavuuden opiskelussa.

Opettajien valitsemisella en tarkoita sitä, että opiskelijat valitsisivat vain mielestään kivoimpien opettajien kursseja. Eri opettajilla on erilainen opetustyyli, ja erilaisille oppijoille sopivat erilaiset oppimistavat. Joku tykkää, kun tunneilla tehdään paljon esimerkkitehtäviä yhdessä, kun taas toinen haluaa mieluummin työskennellä itsenäisesti. Se on kaikkien etu, jos oppilas voi valita omaa oppimistaan parhaiten tukevia opettajia.

Koistisen ehdotus valita yläasteella lukiossa opiskeltavat aineryhmät tuottaa lähinnä hankaluuksia. Se vain kaataa valintatilanteen yhä nuoremmille. Meidän koulussamme saa vähän lisäaikaa miettimiseen, sillä lukion kaksi ensimmäistä jaksoa opiskellaan luokkana pakollisia kursseja, ja valinnat tehdään vasta kolmannelle jaksolle. Mielestäni tämä on oikein toimiva ratkaisu. Vuoden alussa ehtii vähän saada tuntumaa eri aineiden opiskelusta lukiossa ennen loppuvuoden valintojen tekemistä.

Keskustelua on käyty myös siitä, miten opiskelijoiden energia kuluu kurssivalintojen tekemiseen itse opiskelun sijaan. Hieman ihmettelen väitettä. Valintojen tekemiseen ei kuitenkaan saa kulumaan muutamaa tuntia kauempaa. Kouluissa on opoja, jotka ovat taitavia sovittamaan lukujärjestyksiin mahdottomiakin kurssitoiveita.

Kaiken kaikkiaan kurssimuotoinen lukio on mielestäni hyvin oppilasystävällinen ja joustava ratkaisu. Se mahdollistaa oman opiskelunsa suunnittelemisen ja siten edesauttaa tehokasta oppimista. Kommentoikaa, jos teillä on toisenlaisia mielipiteitä tai ehkä jotain lisättävää.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

WP_20140602_16_40_40_Pro%5B1%5D-normal.j