Camera360_2015_7_5_053914.jpg

Hei vain ystäväiseni, pitkästä aikaa. Nämä kesäiset viikot olen ollut kiireinen (ja sellainen loma sopii minulle). Aikani on kulunut paitsi työnteon ja opiskelun merkeissä, myös mökkeillen ja purjehtien kauniissa saaristossa. Ja se purjehtiminen, se on aina kaikkein parasta.

Camera360_2015_7_4_022441.jpgKovinkaan kokenut en siinä lajissa ole, ehen. Olen pikemminkin sunnuntaipurjehtija, joka nauttii merestä, vauhdista ja tuulen mukana kulkemisesta. On kiehtovaa olla niin luonnon, meren ja sään armoilla ja ympäröimänä. Sitä on hankala selittää. Ja aina, kun olen yrittänyt näyttää jollekin, vienyt mukanani veneeseen, on sääherra ajatellut jotain muuta, ja joko on ollut täysi bläkä tai satanut kaatamalla. "En tajua, miten joku voi pitää tästä", on jo kuultu kommentti. Eräs purjehtijatuttavani esitti hyvän vertauksen: Esimakua veneilystä saa istumalla pienellä jakkaralla sadetakki päällä kylmässä suihkussa ja repimällä satasen seteleitä. Viidetkympitkin käyvät.

Niin, ehkä sitä on vaikea käsittää. Mutta jos on viettänyt lapsuutensa kesät merillä ja saaristossa, ei sitä voi kuin rakastaa. Vaikkei se ehkä ensimmäisenä tule mieleen siellä keskellä merta pienessä paatissa likomärkänä ja kylmissään.

Ensikosketuksen purjehtimiseen sain sittemmin perinteeksi muodostuneella purjehdusleirillä, jossa olen ollut joka kesä jo kymmenen vuoden ajan. (Tänä vuonna olin apuohjaajana.) Ensimmäisellä leirillä minut istutettiin optimistijollaan yhdessä serkkuni kanssa ja ohjattiin vesille. Molemmat huusimme -serkkuni innostuksesta ja minä kauhusta. Siitä se sitten lähti.

Jollista siirryttiin myöhemmin Still-veneisiin, joista pidän eniten. Matkan varrella on tullut kokeilua muitakin, kuten H-venettä ja erästä kaljaasia, moottoriveneistä nyt puhumattakaan. Kisannut olen vain leireillä, eikä se ole koskaan ollut minun makuuni. Nautinkin enemmän niistä sunnuntaipurjehduksista.

Camera360_2015_6_18_103500.jpg

Camera360_2015_6_18_104356.jpg

Järvikin voi olla kaunis, vaikka meri on aina ollut lähempänä sydäntäni. Siellä kun on aina ulappa, sieltä pääsee kauas. Järvi on jotekin niin kesy.

Camera360_2015_7_2_071332.jpg

Poijuissa H-vene ja kaksi Stilliä.

Camera360_2015_7_3_113723.jpg

Camera360_2015_7_3_112104.jpg

Merellä auringonlaskutkin ovat kauneimpia.